Thursday, September 25, 2014

Report from Los Angeles: Fast food worker strikes in 150 US cities – More than 100 arrested




More than 200 fast food workers and local residents rushed into a McDonald’s store in Los Angeles to hold a rally in the absence of the store managers. The demonstrators demanded “15-dollar (an hour) minimum wage now! Right to organize a trade union now!” Members of South Korea’s part-time workers’ union introduced the current situation facing working people in the country, and Jose, a staff worker of the McDonald’s store, told the significance of the strike and the demands of the demonstrators to his boss.
As a result of the strike, more than 100 demonstrators were arrested. The rest gathered in front of another McDonald’s in a food court, but the managers of the store locked the door and refused their entry. This also locked its customers inside the store, causing a trouble. Then, the demonstrators marched through Broadway, including fast food workers who joined the union only several months ago. Passers-by on the street thought that the demonstration was a scene of filming.

Reporter: YAMADA Shingo (Tokyo Young Contingent Workers' Union)
Youtube

ロス現地レポート : 全米150都市でファストフードストライキ~逮捕者100人超える

こちらは9月4日の午前8時です。先程、ロサンゼルスのマクドナルドでストライキ第1波を行いました。マクドナルドの店舗前に、地域住民やファストフード労動者たち200人以上が集まり、開店前のコール&レスポンスのパレードをしました。朝6時の開店時間になってもお店を開けず、マネージャーが様子を見に来たすきに裏口から強引に雪崩れ込んで、カウンター集会を開催。マネージャーたちに、「最低賃金は15ドル以上!労働組合の結成を認めろ!」と要求を口頭で伝えました。また韓国のアルバイトユニオンからも実情を訴えました。この店舗で働くマクドナルド労動者のホセさんがストの意味や先ほどあげた要求事項を上司に訴える場面も有りました。
全米150都市で行われたファストフード労働者のストライキ行動で、現在100人以上が逮捕されました。ロサンゼルスでも、第1波のあとに、ビルのフードコートにあるマクドナルド前に集まりましたが、マネージャー側が鍵を閉めて、こちら側の入店を拒否。その代わり、お客さんも出れなくなり、そのことでトラブルになっていました。その後、ロサンゼルスのブロードウェイをパレード。出発前は曇りだったのが歩き始めると天気が味方したのか一転して快晴になり、元気よくパレードをしました。組合加入数ヶ月のファストフード労働者が叫び、ブロードウェイを歩く人たちは「あれはなんだ?」 「映画の撮影か?」などと言っていました。(首都圏青年ユニオン、山田真吾)
動画

No comments: